Tradutor

terça-feira, junho 30, 2015

Celebrar 8 séculos da lingua portuguesa

4-julho|21 horas-CCB

 Concerto de encerramento das Comemorações dos 8 Séculos da Língua Portuguesa

4-julho |21 horas 
CCB-Centro Cultural de Belém 

Ana Laíns e convidados-Concerto de encerramento das Comemorações dos 8 Séculos da Língua Portuguesa 
Promotor: 8 Séculos de Língua Portuguesa-Associação 
Duração: 100 minutos 
Maiores de 6 anos 

 As Comemorações dos 8 Séculos da Língua Portuguesa encerram com um concerto no dia 4 de julho, às 21 horas, no Grande Auditório do Centro Cultural de Belém. 

Este espetáculo é promovido por Ana Laíns, Embaixadora das Comemorações dos 8 Séculos de Língua Portuguesa, convida músicos, cantores e declamadores de todos os países que partilham a língua portuguesa: 

 Aline Frazão (Angola), Ivan Lins, Luiz Avellar e Valéria Carvalho (Brasil), Celina Pereira (Cabo Verde), Karyna Gomes (Guiné-Bissau), Elsa de Noronha (Moçambique), Paulo de Carvalho, Joaquim de Almeida, os grupos Adufeiras da Idanha e A Moda Mãe (Portugal), Marta Dias e Olinda Beja (São Tomé e Príncipe), Júlio Soares (Timor-Leste) e Jorge Arrimar (Macau). 

A acompanhar estarão  os músicos  Paulo Loureiro (piano), Carlos Lopes (Acordeão), Miguel Veras (Viola), João Coelho (percussão) e Iuri Oliveira (percussão).

Será, seguramente, um espetáculo de grande qualidade, prestigiando o encerramento das Comemorações dos 8 Séculos de Língua Portuguesa. Um espetáculo a não perder!

Os bilhetes, cujo preço varia entre 7.50 e 25 euros, compram-se na bilheteira do CCB, através da TicketLine (http://ticketline.sapo.pt/evento/ANA-LAINS-E-CONVIDADOS-CONCERTO-DE-ENCERRA-11073 ) e nos locais habituais, como a Fnac. 

Grupos de 10 ou mais pessoas beneficiam de um desconto de 20%. 

Agradecemos, antecipadamente, a divulgação deste espetáculo. 

Puerto Rico à beira de default, dentro do USD

puerto ricoTal como a Grécia, Puerto Rico é um "país economicamente insignificante"  engordado com crédito fácil e até subsidiado, agora quase em default de pagamento das sua dívida "externa", isto é denominada numa moeda que não controla.

Se a  Grécia entrar em default, o país pode ser forçado a sair do EURO.
Se  Puerto Rico entrar em default, a ilha será forçada a sair do USD ?
Na Europa criou-se uma grande confusão entre não pagamento da dívida e a participação na moeda única.  Quem não pode pagar, não pode pagar, independentemente da moeda.

Puerto Rico  http://www.businessinsider.com/puerto-rico-is-on-the-verge-of-default-2015-6
Grécia default, dentro do EURO  http://www.dn.pt/inicio/opiniao/interior.aspx?content_id=4520580

Denmark, the little country that stayed out of the EURO

Denmark and the United Kingdom received opt-outs from the Maastricht Treaty and do not have to join the euro until they choose to do so; Sweden has not received an opt-out, yet refuses to join for now, as well. Two referendums have been held on the issue up to now, both of which failed:
Denmark has been able to reduce its unemployment rate, and to boost its CAB Current Account surplus. What did smart Denmark know that the other small countries did not foresee ? 
But no country is perfect! 
An alliance of right-wing parties won the Danish general election on 18-June-2015, in a close race with the dramatic rise of the   anti-immigration Danish People's Party (DPP). Coalition talks failed and  Denmark's new Liberal prime minister, Lars Løkke Rasmussen just took office with less than 20% of the popular vote.    



segunda-feira, junho 29, 2015

Economically insignificant countries SPEAK UP !

In an article today,   Greece's Referendum: The Price of Five Years of Cowardice, Der Spiegel may be trying to reflect the frustation of many of its readers about having to stop the endless debt  renegotatiations for to hear the results referendum in an " economically irrelant" country like Greece.

In fact, this article merely reflects the shock and confusion of powerful creditors accustomed to having their own way, every time, a sort of "golden vote" in every negotiation.

It should be remembered that no country is  economically insignificant  to its citizens, so the country's loss is their loss.  And some citizens of the debtor countries have very little left to lose.

If a debtor country  is  so economically insignificant  to its creditors, it raises a couple of questions such, as why the creditors bothered to lend SO MUCH money to such a small and weak borrower to begin with.  And why the creditors can't help the small and insignificant country  raise its export revenues in order to repay the external loans.

Hotel occupancy rates  did top 83% in Athens in 2014, but there are probably a lot of other empty houses available to tourists.  This has become an important new "export activity" in Portugal.

Raising pressure and mobilizing all the financial media, the   big  creditors may "win", yet again, at great pain for everyone else.  But it may be a  Pyrrhic victory,  raising risks for European  integration, as the smaller countries are trapped in continuing debt and impoverishment. 

Where, oh where, is the economic convergence promissed for Europe ? 

SEE  http://www.spiegel.de/international/europe/spiegel-editorial-on-the-greek-referendum-shock-a-1041236.html#ref=nl-international

domingo, junho 28, 2015

Eurozone crisis - Caveat Creditor 3 - circa 2015

After 5 years of creditors playing musical chairs, with the original creditors getting out on the tails of the bailouts, the music may have stopped, to hear the voice of the Greek people in a referendum.

When heavily impoverished debtors feel they have nothing left to lose, the results could be a game changer.

See Caveat Creditor http://ppplusofonia.blogspot.pt/2014/03/caveat-creditor.html

and the risks for the "world order" of the Eurozone  http://www.theguardian.com/business/2015/jun/28/greece-crisis-eurozone-sarajevo-moment 

Referendum Europe - small country voters have their say as divergence increases

Creditors have had a "golden vote" when it came to selecting ministers and governments.
The voters may have other ideas.

Sept – 2000    A referendum on joining the euro was held in Denmark. It was rejected by 53.2% of voters with a turnout of 87.6%.  https://en.wikipedia.org/wiki/Danish_euro_referendum,_2000

June 2005 - Dutch consultative referendum on whether the Netherlands should ratigy the Treaty establishing a Constitution for Europe was rejected by 61.6% of voters , on a turnout of 63.3%.

March 2010 -The Icelandic loan guarantees referendum, was held to approve the terms of a state guarantee on the obligation of the Depositors' and Investors' Guarantee Fund in particular a 3.8 billion loan (€ 11,964 per person) from the governments of the United Kingdom and the Netherlands to cover deposit insurance from depositors from those countries. The proposal was resoundingly defeated, with 98% voting against. https://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_loan_guarantees_referendum,_2010

September 2014 - Scotland voted to stay in the United Kingdom after voters decisively rejected independence.

July 2015 – Greek referendum on the terms of the austerity required in debt renegotiations with its oficial creditors

2017 – UK referendum on the EU as David Cameron has decided to put Britain’s future in the EU to the British voters.

More referenda in the European Union  https://en.wikipedia.org/wiki/Referendums_related_to_the_European_Union 

quarta-feira, junho 24, 2015

Kindleberger, Kenen, Krugman

Note to creditors,   PLEASE reread:
Kindleberger  on trade theory and the balance of pyaments
Kenen on custom and currency unions
Krugman on econonomic geography, more than as the latter day Keynes

Balance of payments crises are not all alike.
Some are much worse.

(ps. do all economist names have to start with k?)
See the good crisis in http://krugman.blogs.nytimes.com/2015/06/24/donkey-kong-economics/ and
Krugman battles the austerians http://www.bloomberg.com/graphics/2015-krugman-battles-austerians/

Grécia - tudo bons rapazes ... circa 2009

Can you tell the men from the boys, based on the bank exposure shown in this  BIS chart ? 
Christine Lagarde foi  Ministra das Finanças da França de Junho de 2007 a Junho de 2011Anteriormente, havia sido Ministra   do Comércio Exterior entre 2005 e 2007.  
Esse foi o  tempo em que os devedores gregos eram todos bons rapazes,  em que os credores franceses andavam alegremente a fazer credito à Grécia sem fazer perguntas.  
De tal maneira que em 2010 os bancos franceses eram de longe os maiores credores da Grécia, EUR 56,7 Bln, contra apenas EUR 34 Bln dos bancos alemães. 
Agora, o FMI que diz só quer tratar com "adultos" sobre o reembolso da dívida.
Esperemos bem que os credores na sala também tenham amadurecido.  

Depois de 5 anos de "dança de credores", ao som da música dos sucessivos bailouts, algum credor poderá ter que sofrer perdas.

Fonte:  http://www.reuters.com/article/2015/06/18/eurozone-greece-imf-adults-idUSB5N0YP00920150618

terça-feira, junho 23, 2015

It's the external imbalance, ...

An interesting article in the DW in Portuguese presents the numbers of the Eurozone crisis less clearly than one would expect.  http://www.dw.de/a-crise-da-zona-do-euro-em-n%C3%BAmeros/a-18525422

The analysis is interesting and very well presented, but strangely incomplete.  It's as if economics students simply skipped the class in trade theory and international finance.

How can we understand the Eurozone crisis without looking the the external imbalances among the member countries, the huge deficits and the huge surpluses in the Current Account of the Balance of Payments ?
If you overlook this  key indicator of divergence in the Eurozone, you risk making the wrong diagnosis, thus promoting the wrong, and ineffective "solution".

To understand where the Eurozone is headed, not just Greece, we need more Kenen and Kindleberger and less Kafka.   Unless you consider the Kafkaesque asymmetric world view that  Current Account surpluses are virtuous and Current Account deficits are immoral, even when they are financed by suppliers credits from the surplus countries.

Please see more in this blog PPP Lusofonia for a view from the debtor side.
Do use the translate button.

Mariana Abrantes de Sousa
PPP Lusofonia
See also
Munchau on ordoliberalism  http://www.ft.com/intl/cms/s/0/e257ed96-6b2c-11e4-be68-00144feabdc0.html#axzz3dXczLV1n
Krugman on Kenen http://krugman.blogs.nytimes.com/2013/06/03/the-triumph-of-peter-kenen-the-revenge-of-robert-mundell/?_r=0
Becker on the Eurozone crisis http://www.dw.de/a-crise-da-zona-do-euro-em-n%C3%BAmeros/a-18525422


sábado, junho 20, 2015

World Heritage Portugal - National Geographic Channel | 2008 English

Crise de endividamento da Eurozone opõe devedores e credores

"Fazem-se muitos sacrifícios para poucos resultados"Mariana Abrantes de Sousa considera que, na Grécia, "fazem-se muitos sacrifícios para poucos resultados" e que "não há luta de ideias, mas de interesses" entre Atenas e os credores. Já Jorge Ribeirinho Machado defende que "o grande problema da Grécia é o Governo", mas acredita que "Portugal está muito bem suportado pelo BCE". "Conselho Consultivo" de 17 de Junho de 2015.
O "processo de ajustamento em curso" continua, mas é muito penoso devido ao fraco crescimento das exportações que serão a única da saúde. 

quinta-feira, junho 18, 2015

Debt workout 201 - o que tem de ser tem muita força

Diz o povo que o "que tem de ser tem muita força", e um credor falido e insolvente desde antes de 2009 pode entrar em default em qualquer momento, quer os credores gostem quer não.

Os credores imprudentes, que não fizeram o trabalho de casa no devido momento, que não questionaram a gestão de finanças públicas, nem os programas de pensões, nem a prestações de contas da Grécia quando estavam a desembolsar, e até a ajudaram  a esconder a divida grega no tempo da bolha de crédito, querem agora que outros credores continuem a ajudar a Grécia a pagar a divida insustentável.

Isto é conhecido na gíria de contencioso (workout) como a estratégia de procurar o "greater fool", um credor mais novo e ainda mais imprudente que venha a substituir o credor imprudente inicial.

E o devedor ? Esse acumula divida ad eternum.

Uma das poucas formas que um devedor tem de forçar os credores a negociarem e aceitarem uma redução da dívida incomportável que ajudaram a acumular, é de suspenderem pagamentos, é uma das tácticas que vêm nos livros.

Como devedor insolvente, o actual governo grego tem visão, tem bons instintos negociais, tem a coragem que falta a outros devedores, mas tem pouca experiência, desgastando-se em batalhas perdidas.  Os credores imprudentes têm quase todas as armas do seu lado, inclusive uma comunicação social e imprensa financeira pouco isenta, pouco perspicaz e pouco dada a análises de fundo, que prefere citar (o absurdismo de) Kafka em vez (dos desequilíbrios de externos) de Kindleberger.

O ataque to actual governo grego à actuação do FMI é um bom exemplo de uma iniciativa correcta na intenção, mas errada na execução.

O habitual contributo do FMI nas crises de endividamento externo consiste em apoiar a aplicação de um receituário clássico de medidas conjunturais e de reformas estruturais concedendo crédito de emergência, ficando com preferência no reembolso, o  que permite reembolsar alguns dos credores originais e pagar importações essenciais como medicamentos, alimentos, etc.  Ao ajudar a definir  um "processo de ajustamento em curso", o apoio do FMI serve também para dar um sinal positivo ao resto dos credores.

O problema é que o "receituário clássico do FMI" não se pode aplicar a países sem moeda própria, como são os membros da Eurozone.  Fazer um programa de ajustamento de desequilíbrios externos sem uma desvalorização externa (multilateral) é como tentar fazer uma omelete sem ovos.  A receita alternativa para um "ajustamento externo em regime de Moeda Única" consiste num forte "desvalorização interna" (unilateral) , com aumentos brutais da carga fiscal, cortes nos salários, cortes nas pensões, cortes nas prestações sociais, o que tem impactos sociais muito negativos e desiguais.  A experiência mostra que esta austeridade unilateral concentra os custos do ajustamento nos devedores, como se pode ver pelo aumento da divergência entre os países credores e os países devedores.  Num país, pode mudar de ministro, de governo ou de partido, mas isso não aumenta as exportações de uma economia deficitário, a única saída de uma crise de balança de pagamentos.

Resultado de imagem para eurozone
O FMI continua a exercer as suas funções de apoiar o "processo de ajustamento em curso",  não pode ser criticado por isso.  Só que o estar a fazer mal, está aplicar uma receita errada, desajustada da realidade de economias pequenas, frágeis e quase totalmente desarmadas em termos de ferramentas de politica económica.  O FMI pode e deve ser criticado por não ajudar a encontrar soluções mais equilibradas que pudessem garantir o ajustamento de todos os desequilíbrios externos, de défices e de superavites, partilhando custos e reduzindo divergências entre países devedores e países credores.

Daqui a 50 anos, quando os sucessores de Kindleberger escreverem a história económica do Euro e da crise financeira da Eurozone, vai ficar claro que nem  FMI nem os outros reguladores financeiros souberam precaver os desequilíbrios e as suas consequências neste contexto rígido da Moeda Única, sem os tradicionais meios de ajustamento automático, e que as autoridades financeiras contribuíram para a tragédia de erros no que respeita à regulação de ManiasPanics, and Crashes do século XXI

Marina Abrantes de Sousa
PPP Lusofonia 


quarta-feira, junho 17, 2015

EXPORT or DEFAULT

For borrowers: EXPORT or 
DEFAULT
Reducing Gross External Debt requires generating substantial and sustained CAB Current Account Surpluses.  

For creditors:  IMPORT or 
TAKE LOSSES 

segunda-feira, junho 15, 2015

Varoufakis - Greece, Germany and the Eurozone – Keynote at the Hans-Böckler-Stiftung, Berlin, 8 June 2015

Some ask me whether we are prepared to risk Grexit so as not to sign up to the institutions’ demands. Our answer is that it will be a sad day for Europe when its integrity becomes a football to be kicked around in a game whose purpose is to force a sovereign people to accept an impossible deal. In any case, if such a terrible deal is to be imposed on our people, well at least it will not be with our signature. Immanuel Kant taught us that the majesty of duty has nothing to do with the calculus of expediency. It is an irony that it may take a Greek government to remind Europe of the great German philosopher’s dictum.
Coming back to the reforms that Greece needs, in a sense, what our government is asking our partners for is to give us a chance to reform. To do our homework. Please let us reform Greece deeply. For if you continue to insist on logical inconsistent numbers, on ideological fixations and on socially unjust measures we shall not be able to carry the Greek people along the reform path that the country needs. Greece will remain unreformable if the institutions prevail. It is that simple.
To recap, we need to agree on proper, deep reforms and to embed them in a larger package, a larger agreement, which ends the Greek crisis once and for all. Besides the deep reforms, the other two elements of this broader agreement, must be a mechanism for rendering Greece’s public debt sustainable (without haircuts and without new monies for the Greek state) and an investment package that kickstarts the economy and crowds in private investment.
[Debt restructure – debt swaps]
Greece’s crisis began with public debt unsustainability. It will only end when public debt becomes sustainable again. Here is what we propose:
Greece acquires now a new liability of 27 billion to the ESM which allows us to buy back from the ECB the old SMP bonds that the ECB purchased in 2010, and whose face value is precisely 27 billion. Then we retire these bonds immediately. Thus the ECB will be repaid in full for Greece’s remaining debt to it. The result will be an elimination of our short term funding gap and the opportunity for Greek bonds to participate in the ECB’s quantitative easing program, thus helping us return to the money markets in a manner that eliminates the need for more official sector loans in the future. Once the ECB SMP bonds have been repaid, the ECB will return to Greece, as has already been agreed, the ‘profits’ (approximately 9 billion euros) it made due to having purchased them below par initially (as per the existing arrangements for returning to Greece the ECB’s SMP program ‘profits’). Greece uses up this sum to repay, in part, its remaining debt to the IMF (19.96 billion). The remaining debt to the IMF (approximately 11 billion) will be refinanced through our regained market access.
An obvious objection to this swap is that, while no new money will be received by Greece, the ESM will have to acquire a new liability and, for this reason, a new set of conditions is necessary. This is true. But a simple solution presents itself readily: The same conditionalities, i.e. reform package, that we shall agree upon to complete the current program can also serve as the conditionalities for this new arrangement with the ESM. A common set of conditionalities, that our Parliaments approve, as the basis for concluding the current program and beginning the new arrangement. That way neither Chancellor Merkel nor PM Tsipras will have to go to our Parliaments twice. A simple, efficient and effective arrangement is, therefore, in sight.
[Investment-led Growth]
Debt management is a necessary but insufficient condition for ending the Greek crisis. Greece’s economy needs to be kick-started. While long-term recovery will need to be financed privately, getting the flow of investment funding going will require an initial boost. It will also require a vehicle for dealing efficiently with the voluminous non-performing loans that currently block the credit system. Here is our proposal on this front:
The European Council gives the ‘green light’ to the European Investment Bank to embark upon a Special Investment Program for Greece that is fully funded by a special issue of EIB bonds (waiving the requirement of national co-funding), with the ECB providing secondary market coverage for the latter (in the context of its QE program) – to be administered by the EIB and the EIF in cooperation with a new public Development Bank, in collaboration with EFSI, the Hellenic Investment Fund, the EBRD, KfW and other European investment vehicles, and in conjunction with new privatisations (e.g. ports, railways)
The great merit of this proposal is that it will come at no cost to Greece’s creditors. The EIB operates on purely banking criteria and, on this occasion, stands to benefit from Greece’s rapid economic growth and the inevitable rise in asset prices. The very ‘announcement effect’ of this package of reforms, debt management and an EIB investment package will, even before any investment funding is provided), crowd in substantial investments and, inevitably, end the Greek crisis.

Pettis - Repaying debt from CAB surpluses

No country can run a capital account deficit unless it runs a current account surplus, and these enormous countervailing pressures forced Germany, among other things, into an unsustainable borrowing path. Similarly since 2008-09 peripheral Europe has been under pressure to run capital account deficits (it must repay substantial borrowings and fund flight capital, but it has trouble borrowing without implicit ECB guarantees). Its ability to run countervailing current account surpluses, however, is constrained within Europe by Berlin’s refusal to allow a reflation of domestic demand and it is constrained outside Europe by Germany’s enormous current account surplus, which prevents a currency adjustment. This forces peripheral Europe into both rising debt and high unemployment, and it is only because Europe as a whole has forced the problem of weak German demand onto the rest of the world that conditions in Europe are not even worse...
See more https://www.creditwritedowns.com/2015/06/internal-and-external-balance-of-savings-and-investment.html?utm_source=Credit+Writedowns&utm_campaign=06fb65e3b0-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_e0dde9ccad-06fb65e3b0-408284853


sábado, junho 13, 2015

BdP elabora novo Livro Branco para o Sistema Financeiro

Depois do colapso de três bancos, cada um maior que o anterior, e de um longo ciclo de expansão, bolha, colapso, contracção e finalmente recuperação financeira, o Banco de Portugal anuncia que vai elaborar um Livro Branco da supervisão bancária, incluindo um programa de acção para a melhoria do quadro regulamentar e da eficácia da supervisão. 


Os primeiros contributos já aí estão: 
A Comissão de Avaliação da Governação Bancária, presidida por Rui Cartaxo com especialistas académicos,  publicou 36 recomendações, incluindo  o "conhecimento e desempenho efetivo" das respectivas funções e obrigações da parte dos membros dos conselhos de administração da banca.  

Outros contributos incluem os do Grupo de Avaliação de Desempenho do Banco de Portugal no colapso do BES, liderada por João Costa Pinto e as  Propostas de Alteração Legislativa feitas pelos diferentes grupos parlamentares.  

Esperemos que esta iniciativa do Livro Branco venha a precaver a repetição de crises financeiras com os seus graves impactos económicos e sociais  para Portugal, uma economia frágil e sem margem para erros.  

Para se evitar novas tragédias financeiras, a regulação terá que ser mesmo "prudencial" e deverá focar os 3P:  
Princípios: As normas da  regulação e supervisão deverão estar alinhadas com os princípios fundamentais da boa gestão da intermediação financeira como um serviço público, assegurando a sustentabilidade continuada da actividade económica ao longo do ciclo de conjunturas mais e menos expansionistas. 

Procedimentos: Os procedimentos de gestão e supervisão devem seguir as melhores praticas para lidar com circunstâncias esperadas e inesperadas, atalhar consequências não desejadas, explicitar e gerir conflitos de interesses, etc 
Pessoas: As equipas de supervisão e de gestão bancárias deveriam ser experientes e capazes, com profissionalismo e independência a toda a prova, o que só se consegue com diversidade,  e com uma cultura de integridade, rigor, transparência e prestação de contas.

O sistema financeiro existe para gerir riscos, como diria Dominic Casserly,  intermediando entre aforradores e devedores, transformando prazos, afectando recursos para as actividades mais produtivas, etc.    O desempenho e a eficácia da supervisão mede-se pelo gestão prudente dos riscos inerentes à actividade bancária, e a boa gestão de riscos faz-se com os princípios e procedimentos certos, mas sobretudo com as pessoas certas.  

O mais importante são mesmo as pessoas, os gestores e supervisores bancários que têm de conhecer e exercer bem as funções que lhe são confiadas.
Mariana Abrantes de Sousa
PPP Lusofonia

Fontes:   
BdPortugal   http://www.bportugal.pt/pt-PT/OBancoeoEurosistema/ComunicadoseNotasdeInformacao/Lists/FolderDeListaComLinks/Attachments/546/combp20150612.pdf 
Jornal de Negócios http://www.jornaldenegocios.pt/empresas/detalhe/carlos_costa_banco_de_portugal_elabora_livro_branco_para_melhorar_eficacia_da_supervisao.html  e 
Sapo http://www.sapo.pt/noticias/proposta-proibicao-de-bancos-financiarem_557b3791d5a5f62f193e0f1e

sexta-feira, junho 12, 2015

Measuring Divergence in the Eurozone - unemployment and retirement

In the absense of the classical economic adjustments mechanisms, like the exchange rate, the Eurozone appears to be trapped in persistent divergence and creditor-debtor conflicts, as it relies on the painful application of one-sided austerity measures.

If you are the foolish borrower, you can count on receiving endless sermonizing and policy instructions from the foolish creditors who lent you too much money without asking tough questions BEFORE, but who now fear for their debt repayment.

NOW they insist with tough answers:  cut pensions, eliminate early retirement, raise the retirement age ...

Among other things, this pressuposes that older workers want and need to work, and  that there is effective labour market demand for their paid services.  It is not easy to guess whether older people want to work, or whether they really need to work even if their real incomes are low.  But we can readily deduce the lack of demand for older workers in various countries from the diverging unemployment rates of 55-64 year olds, which range from  a low 3.4% in Austria, to a high of 19.6% in Spain.  

Further, there is a large divergence in employment rates of older workers across EU countries. In 2013 the (unweighted) EU28 average was 50.1%, ranging from 33.5% in Slovenia  and 35.6% in Greece to 63.5% in Germany and 73.6% in Sweden.

A hard working 72-year-old German  may well push Greek oldsters to continuing working,  caring little that nearly one in five 55-64 year old Greeks is already involuntarily idle (the definition of unemployment), as a result of the dislocation caused by the shrinking economy, obsolete skills, etc. And who would buy the goods produced by those workers if demand for the country's exports is low?

But who needs economics or statistics when you can preach a good sermon, especially to your own choir?

Mariana Abrantes de Sousa 
PPP Lusofonia




Dia de Portugal - Cofres cheios com bolsos vazios

No Conselho Consultivo de hoje a antecipação do discurso do 10 de Junho de Cavaco e os números da economia portuguesa. 

 Marta Rangel



Mariana Abrantes de Sousa considera que a economia portuguesa ainda não é "competitiva e sustentável", como afirmou o Presidente da República, uma vez que existem "cofres cheios com bolsos vazios".
Hélder Oliveira considera que é necessário dar algum fôlego à procura interna, sem incorrer em erros do passado até porque "as pessoas têm memória curta".

domingo, junho 07, 2015

Diversidade.PT

Uma breve busca na Internet bastou para verificar que a  a imagem publicada no Expresso de hoje, 6-Junho-2013, pg 14, não reflectia a real diversidade da  "elite da gestão da PT" presente na momento zero do Centro de Dados da PT na Covilhã 2013.

Afinal a grande "foto de família" da PT 2013 tem uma senhora de vestido branco e dois homens de gravata vermelha.

Ver Expresso semanário 6-Junho-2015 http://expresso.sapo.pt/semanario/economia-2223
Gestores prudentes tinha de conhecer os riscos http://expresso.sapo.pt/economia/administradores-do-bes-na-pt-tinham-de-conhecer-riscos-mas-calaram-se=f913492

sábado, junho 06, 2015

Alemão precisa-se

Escolas secundarias portuguesas ensinam espanhol (desemprego jovem de 50,1%), mas não ensinam alemão (desemprego jovem de 7,2%).

Vamos lá ensinar o MdE a fazer estudos de mercado.

Em França, o PM quer que mais jovens falem alemão, a lingua materna mais falada da Europa.  E os professores franceses ... fazerm greve

http://economico.sapo.pt/noticias/greve-dos-professores-abala-governo-de-paris_218823.html

quinta-feira, junho 04, 2015

Abre debate sobre como consolidar a recuperação

Antevisão das linhas do programa do Governo e dados do emprego do INE


A análise de Mariana Abrantes de Sousa, economista, Hélder de Oliveira, Ordem dos Economistas, e Jorge Ribeirinho Machado, professor da AESE, num programa conduzido por Sandra Xavier. "Conselho Consultivo" de 3 de Junho de 2015.

Academia Portuguesa da Água

Academia Portuguesa da Água apresentada publicamente

No dia 14 de Maio 2015  foi  apresentada a  academia na Faculdade de Farmácia da Universidade do Porto. 
A Academia Portuguesa da Água é uma associação sem fins lucrativos, que serve de plataforma intersectorial, de troca de informação e conhecimentos científicos e reflete neste contexto, todas as exigências da sociedade, para melhor enquadrar a água na vida quotidiana e promover a sua sustentabilidade. 

Tem como objetivos fundamentais: 

- ­Colocar a água num patamar que merece, promovendo a troca de informações técnicas jurídicas e culturais. 
- Contribuir com os seus estudos científicos, para a tomada de decisões, no sentido de tornar a água recurso sustentável. 
- Desenvolver relações nacionais e internacionais no âmbito dos recursos hídricos. 

http://www.apagua.pt/

quarta-feira, junho 03, 2015

Crédito ao consumo bate recordes... outra vez

Parece que não aprendemos quase nada com a crise do sobre-endividamento.
Apesar de se praticarem taxas francamente agiotas, e da subida do crédito mal parado,  o crédito ao consumo volta a subir.
Sobe a dívida de particulares
Sobe a dívida pública
... e pior de tudo,
Sobe a DIVIDA EXTERNA

E os reguladores prudenciais e o Ministério das Finanças a olharem para o lado e a celebrar terem os cofres cheios ... de dinheiro emprestado.
Quando é que vão tributar e subir a carga fiscal no crédito ao consumo que alimenta as importações e redireccionar a oferta de crédito para o investimento e as actividades produtivas e para as exportações?

O montante de dívidas incobráveis acelerou no primeiros meses deste ano. Desemprego, baixos salários, cortes nas pensões, aumento da carga fiscal, a redução de rendimento disponível e o aumento da fragilidade.
VER http://www.publico.pt//economia/noticia/novos-emprestimos-ao-consumo-regressam-a-niveis-do-inicio-de-2011-1697723
Desalavancagem ...http://ppplusofonia.blogspot.pt/2014/03/desalavancagem-para-que-te-quero.html

terça-feira, junho 02, 2015

Banco Mundial oferece curso sobre PPPs

 Massive Open Online Course (MOOC) on Public-Private Partnerships (PPPs) is being offered the World Bank Group.  The MOOC will be a free, open-access, online education course that will help to engage large numbers of people globally to understand PPPs and their impact on infrastructure and service delivery – particularly in emerging markets. The course will be run on the Coursera platform, starting 1st June 2015
  
This online course comprises of a series of videos, including a video developed by UNECE introducing the PPP model, readings, online discussions and peer-reviewed activities.  Participants are expected to achieve a solid understanding of PPPs, learning from practitioners, government officials, and academics with field experience, hearing firsthand about the opportunities and challenges of procuring and maintaining infrastructure through effective PPPs. 
  
I encourage you to register free of charge and spread the news among your networks. Please find the digital flyer below and the link to register: https://www.coursera.org/course/effectiveppp